Počet stránek ve webu: 48507

    1 1 1 1 1
    Pomohl Vám tento článek? Pokud ano, klikněte prosíme na 5 hvězdiček. Děkujeme! :)

    Vzhledem k povaze své práce si hledám vlastní klientelu. Ráda bych posílala newslettery a emaily obecně co nejvíce lidem. Bývalý přítel z bývalé práce dostal k dispozici moře kontaktů (byl na obchodní pozici). Mohu použít dané kontakty (emailové adresy), aniž by mi něco hrozilo - v případě, že by někdo začal zkoumat, kde jsem k danému kontaktu přišla?

    Je důležité hlavně to, zda jsou emaily veřejně dostupné či nikoliv? Databáze činí přes 11.000 kontaktů, vše zkontrolovat by nebylo v lidských silách. Děkuji. S pozdravem Leona.

     

    Odpověď:

    Využití Vámi zmiňovaných e-mailových adres Vám doporučit nelze.
    Je podstatné, k jakému účelu byly předmětné e-mailové adresy bývalému zaměstnavateli Vašeho bývalého přítele předány – soudím nicméně, že se tak zajisté nestalo proto, aby byly tyto e-mailové adresy volně předávány za účelem pozdějšího zasílání nevyžádaných obchodních sdělení.
    V této souvislosti je nutné si uvědomit, že e-mailové adresy fyzických osob představují jejich osobní údaje, které mohou být zpracovávány a rozšiřovány pouze za podmínek, s nimiž uživatelé e-mailových adres vyslovili předchozí souhlas.
    Sama skutečnost, že některé z předmětných e-mailových adres jsou uveřejněné na internetu, nehraje v podstatě žádnou roli – důležité je, za jakým účelem byly tyto e-mailové adresy uveřejněny.
    Rozesílání nevyžádaných obchodních sdělení může být kvalifikováno jako tzv. agresivní obchodní praktika. Konkrétně dle přílohy č. 2 písm. c) zákona o ochraně spotřebitele jsou obchodní praktiky vždy považovány za agresivní, pokud prodávající:
    „opakovaně činí spotřebiteli nevyžádané nabídky prostřednictvím … elektronické pošty, nebo jiných prostředků přenosu na dálku …“
    Agresivní obchodní praktiky spadají do kategorie nekalých obchodních praktik, které jsou zakázané (§ 4/3 a 4 zákona o ochraně spotřebitele) a pokutované Českou obchodní inspekcí.
    Základní pravidla pro šíření obchodních sdělení jsou zakotvena v § 7 zákona o některých službách informační společnosti, dle něhož (mimo jiné) platí, že:
    - obchodní sdělení lze šířit elektronickými prostředky jen za podmínek stanovených tímto zákonem,
    - podrobnosti elektronického kontaktu lze za účelem šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky využít pouze ve vztahu k uživatelům, kteří k tomu dali předchozí souhlas.
    Nad dodržováním pravidel pro šíření obchodních sdělení elektronickou poštou dozírá Úřad pro ochranu osobních údajů.
    K tomuto tématu se více dočtete například zde:
    https://www.epravo.cz/top/clanky/rozesilani-obchodnich-sdeleni-a-gdpr-112733.html
    _____________________________
    Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
    zákon č. 634/1992 Sb. , o ochraně spotřebitele
    zákon č. 480/2004 Sb. , o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů (zákon o některých službách informační společnosti)

    Nenašli jste odpověď na Váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 99 Kč. Odpověď obdržíte maximálně do 5 pracovních dnů. Poradit se s naším advokátem.

    Komentáře vytvořeny pomocí CComment

    Společný majetek manželů
    Rozvod manželství
    Vše o dědění a vydědění
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Výživné, alimenty - nejčastější dotazy

    Vymáhání dluhů, směnky

    Strašák jménem exekuce
    Osobní bankrot (konkurz), oddlužení (insolvence) - informace
    Trvalé bydliště
    Omezení, zbavení svéprávnosti
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Na co nezapomenout při stěhování