V našem městě je pro stavbu rodinného domu potřeba schválení výjimky ze stavební uzávěry. V našem případě podmiňuje zastupitelstvo udělení výjimky tím, že podepíšeme s městem smlouvu o spolupráci, kde od nás požadují vybudovat v lokalitě, kde chceme stavět RD celou infrastrukturu a příjezdovou cestu ke zbývajícím dvěma stavebním pozemkům, které se v lokalitě ještě nacházejí a jsou ve vlastnictví města.
Při prodeji daného pozemku, který jsme kupovali od města, nebyla žádná smlouva o spolupráci v kupní smlouvě uvedena. Takže je v kupní smlouvě uvedena pouze cena za m2, kterou jsme za pozemek městu zaplatili. Když po nás chtějí další investice z naší strany, pak by nevyšel pozemek, který jsme koupili za cenu, která je uvedena v kupní smlouvě, ale navýšil by se o výši námi poskytnuté investice. A to by snad při prodeji mělo být jasně zřetelné, že pozemek není za cenu, která je v kupní smlouvě, ale dojde k navýšení? Smlouvu o spolupráci, kterou navrhlo město, jsem odmítli. Nebudeme přece městu darovat něco jen proto, abychom dostali schválenou výjimku ze SU? Náš návrh smlouvy, který jsme ochotni akceptovat a do jejich pozemků investovat zase zamítlo město. Takže došlo k tomu, že výjimku zamítli z důvodů nepodepsání smlouvy o spolupráci. Podání odvolání zákon neumožňuje, tak jsme podali ke KÚ podnět k přezkumnému řízení. V přezkumném řízení dal KÚ městu za pravdu, že chápe, že chce lokalitu zasíťovat, ale za naše peníze??? Proto jsme podali stížnost proti postupu osoby, která přezkumné řízení provedla. Ve stížnosti jsme poukazovali na SZ, kde je uvedeno, že lze povolit výjimku z omezení nebo zákazu stavební činnosti podle územního opatření o SU, jestliže povolení výjimky neohrožuje sledovaný účel, což v našem případě zcela splňujeme a nijak neohrožujeme sledovaný účel. Dále jsme jsme poukazovali na to, zda v tomto případě není udělení výjimky ze SU bráno k jiným účelům, než je podle zákona dané. (Jednoduše řečeno, nás město vydírá tím, že když jim nezasíťujeme danou oblast a nevybudujeme příjezdovou komunikaci, tak nedostaneme udělenou výjimku a nebudeme stavět). Dále jsme vyzvedli skutečnost, že město po nás nejprve chtělo územní studii pro danou oblast, takže udělení výjimky nejprve podněcovali vypracováním územní studie. Když studii dostali, tak podmiňují udělení výjimky smlouvou o spolupráci, která je prý součástí. Teď k samotnému dotazu. Na koho se máme obrátit a jakým způsobem, když nám KÚ sdělil, že naše stížnost je nedůvodná a odůvodnil to následujícím tvrzením?
1. K našemu upozornění, co obsahuje SZ o SU sdělil KÚ následující: "Z textace tohoto ustanovení, konkrétně slova MŮŽE vyplývá, že na udělení výjimky nemá žadatel právní nárok, tj. není povinností zastupitelstva města výjimku ani při splnění podmínek udělit. Pokud je splněna podmínka, že povolení výjimky neohrožuje sledovaný účel udělení výjimky, je zcela v diskreci rozhodujícího orgánu, zda výjimku udělí, je to jinými slovy jeho právo, nikoliv povinnost." Takže můžeme splňovat podle SZ podmínku výjimky ze stavební uzávěry, ale přesto ji nedostaneme, protože město jednoduše nechce, až splníme jeho požadavky??? Jakou pak má město moc a možnost manipulace se stavebníky ve svých rukou?
2. K bodu, zda vůbec může být udělení výjimky ze SU podmíněné podepsáním smlouvy o spolupráci s podmínkami, které město požaduje sdělil KÚ následující: "Jde o kontraktační proces, k jehož přezkumu nebo hodnocení není KÚ v rámci přezkumného řízení zákonem oprávněn. Byť její uzavření má vliv na povolení výjimky. Nadřízenému orgánu nepřísluší hodnotit správnost postupu správního orgánu, pro nějž právní předpisy nestanovují závazná hlediska postupu." Takže samospráva si může dělat co chce a není na ní dohled a postih za nesprávný a chybný postup nebo za zneužívání udělování výjimky ze SU?
3. K tomu, že udělení výjimky podmiňovalo město nejdříve vypracování územní studie a pak plynule přešlo na podmínku podepsání smlouvy o spolupráci se KÚ ani nevyjádřil nebo jsme to nepostřehli. Na koho, když ne na KÚ se máme obrátit s tím, že město dělá to, co dělá? Na posledním jednání, které jsme absolvovali se starostou, nám dokonce řekl, že nechce, aby došlo k tomu, že změní územní plán a lokalitu, kde chceme stavět, (kde už máme všechny dokumenty pro stavební úřad kompletní, čekáme pouze na ten poslední jediný a to je udělení výjimky ze stavební uzávěry) by změnili ze stavební na nestavební lokalitu a my bychom si tam tak mohli akorát pást kozy!!! Máme tu smůlu, že jsme v lokalitě, kde hodně staví developerské společnosti, pro které není problém vybudovat pro město na vlastní náklady komunikaci, hřiště nebo investovat do jiných věcí, aby dostali výjimku ze stavební uzávěry. My bychom už taky dávno bydleli v našem rodinném domě, kdybychom přistoupili na podmínky města, ale právě proto, že to vidíme jako nehoráznou drzost a nespravedlnost takovým způsobem konat, jak koná město, tak si dopisujeme s úřady. Děkuji za odpověď a radu. S pozdravem Lenka
Komentáře vytvořeny pomocí CComment