Nemyslím si, že by bylo užívání termínu "kmenové buňky" plošně právně závadné - je podstatné, v jakém kontextu a za jakým účelem bude tento pojem používán. Je možné, že Vaše kolegyně vychází z varování tohoto typu:
https://www.sukl.cz/zdravotnicka-zarizeni/evropska-agentura-pro-lecive-pripravky-varuje-pred-pouzitim na která reaguje například i společnost Google vydávající následující text:
"Upřesnění zásad týkajících se spekulativních a experimentálních léčebných postupů (duben 2021)
Zásady Google Ads pro spekulativní a experimentální léčebné postupy byly aktualizovány, aby se plně vyjasnilo, že reklamy na buněčné nebo genové terapie nejsou povoleny za žádných okolností, bez ohledu na stav schválení od regulátora. Nijak se nemění, co tyto zásady povolují a zakazují.
Spekulativní a experimentální léčebné postupy, buněčné terapie a genové terapie
Není povoleno:
Propagace spekulativních a/nebo experimentálních léčebných postupů.
Příklady (nejedná se o úplný výčet) : biohacking, produkty pro svépomocné (DIY) genetické inženýrství, sady pro genovou terapii
Propagace buněčných nebo genových terapií bez ohledu na schválení regulačními orgány.
Příklady (nejedná se o úplný výčet) : terapie kmenovými buňkami, buněčná terapie (jinými než kmenovými buňkami), genová terapie a podobné formy regenerativní medicíny, plazmaterapie PRP (platelet rich plasma) "
Ve Vámi popsaném případě je důležité, aby byl pojem kmenové buňky použit vůči spotřebitelům (tedy medicínským laikům) způsobem, který je neuvede v omyl (aby se tedy nejednalo o klamavou, manipulativní či jinak nepřípustnou reklamu). Zároveň bude nezbytné dodržet všechny podmínky pro reklamu na humánní léčivé přípravky, zdravotnické prostředky a diagnostické zdravotnické prostředky in vitro apod. (pokud má nabízená terapie něco takového zahrnovat) zakotvené v zákoně o regulaci reklamy.
Jsem však toho názoru, že má-li se jednat o léčebnou terapii založenou na klinických zkouškách, v jejímž rámci se používají kmenové buňky, nemusí být použití tohoto pojmu v reklamě nutně protiprávní.
V každém případě - pro získání naprosté právní jistoty - Vám doporučuji obrátit se s tímto dotazem na dozorový orgán (a to i pro oblast reklamy), kterým je Státní ústav pro kontrolu léčiv:
https://www.sukl.cz ______________________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 40/1995 Sb. , o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb. , o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů
Komentáře vytvořeny pomocí CComment