Dle znění Vašeho dotazu se domnívám, že úřednice krajského stavebního úřadu měla na mysli některou z následujících 2 variant:
1/ Změna stavby před jejím dokončením:
Dle § 118/1 stavebního zákona je stavebník povinen provádět stavbu v souladu s jejím povolením vydaným podle tohoto zákona (tzn. v souladu se souhlasem stavebního úřadu s provedením stavebního záměru, stavebním povolením, územním rozhodnutím apod.). Změnu stavby před jejím dokončením lze pak povolit před zahájením stavby nebo v průběhu provádění stavby a to pouze, je-li změna stavby v souladu s vydaným územním rozhodnutím (§ 118/2 stavebního zákona).
Stavební úřad je dle § 118/3stavebního zákona povinen projednat žádost o povolení změny stavby před jejím dokončením s účastníky stavebního řízení (kterými jsou i vlastníci sousedních pozemků a staveb), a to v rozsahu, v jakém se změna přímo dotýká práv těchto účastníků. Účastníci řízení mají při tomto projednání obdobná práva, jako ve stavebním řízení samém (tzn. mohou vznést své námitky). V případě změny ohlašované stavby před jejím dokončením je rovněž zapotřebí souhlas vlastníků sousedních pozemků a staveb (§ 118/4 a § 105 stavebního zákona).
Zcela na závěr připomínám, že změna stavby před jejím dokončením, která se nedotýká práv zbývajících účastníků stavebního řízení může být dle § 118/6 stavebního zákona stavebním úřadem schválena rozhodnutím vydaným na místě při kontrolní prohlídce stavby. Rozhodnutí je stavebníkovi oznámeno zápisem do stavebního deníku nebo jednoduchého záznamu o stavbě; stavební úřad jej následně bez zbytečného odkladu zaznamená do spisu, podle okolností vyznačí změnu též v ověřené projektové dokumentaci.
2/ Dodatečné povolení stavby:
Je-li však sousedova stavba již dokončena, měla úřednice krajského stavebního úřadu na mysli s největší pravděpodobností tzv. dodatečné povolení stavby dle § 129 stavebního zákona (de facto se jedná o zákonem dovolený způsob legalizace „černé stavby“).
Dle § 129/1 písm. b) stavebního zákona nařídí stavební úřad odstranění takové stavby, která je prováděna (nebo byla provedena) bez rozhodnutí nebo opatření nebo jiného úkonu vyžadovaného stavebním zákonem anebo v rozporu s ním.
Zahájí-li stavební úřad řízení o odstranění stavby, je povinen stavebníka (resp. vlastníka stavby) poučit o možnosti podat ve lhůtě 30 dnů od zahájení řízení žádost o dodatečné povolení stavby. Pokud stavebník požádá ve stanovené lhůtě o dodatečné povolení stavby, stavební úřad přeruší řízení o odstranění stavby a vede řízení o podané žádosti.
Jde-li o stavbu vyžadující stavební povolení, žadatel předloží podklady předepsané k žádosti o stavební povolení. Jde-li o stavbu vyžadující ohlášení, žadatel předloží podklady předepsané k ohlášení. Jde-li o stavbu vyžadující pouze územní rozhodnutí, žadatel předloží podklady předepsané k žádosti o územní rozhodnutí. Ve všech těchto případech jsou práva účastníků řízení zachována (§ 129/2 stavebního zákona), rovněž tedy právo vznášet námitky.
Budou-li stavebníkem splněny podmínky dle § 129/3 stavebního zákona, bude stavba dodatečně povolena, v opačném případě se obnoví řízení o jejím odstranění.
V současné chvíli proto můžete kontaktovat místně příslušný stavební úřad (t. j. stavební úřad, u kterého se vedlo původní územní/stavební řízení) a informovat ho o právně závadném stavu sousedovy stavby s výzvou k zahájení řízení o jejím odstranění.
Komentáře vytvořeny pomocí CComment