V rámci tzv. zákonného povinného pojištění motorového vozidla tovární značky BMW „POV Premium“ mám u pojišťovny Slavia připojištění poškození čelního skla, střet se zvěří apod. V rámci POV Premium je v ceně pojištění i poškození vozidla vandalismem do částky 30.000 Kč (spoluúčast ve výši 2.500 Kč).
10.8.2020 jsem zjistil, že v době od cca 11.30 hodin dne 08.08.2020 do cca 10.10 hodin dne 10.08.2020 došlo k poškození – promáčknutí plechu na předním levém blatníku a na víku motorového prostoru mého vozidla BMW, které bylo zaparkováno u okraje komunikace v ulici kde bydlím, kde se běžně parkuje. Zjistil jsem, že k poškození mělo dojít při nějaké potyčce dvou osob, ke které došlo v blízkosti místa kde jsem parkoval. Dotazem v blízkém servisu Peugeot jsem zjistil, že náklad na opravu karoserie a laku vozidla budou činit částku cca 8.000 – 10.000 Kč, náklady na opravu ve značkovém servisu vozidel zn. BMW jsem nečinil, neboť značkový servis nemám v blízkém okolí, ale je mi známo, že v tomto servisu by byly náklady na opravu minimálně o polovinu vyšší. Věc jsem oznámil Policii ČR a následně dne 13.8.2020 i pojišťovně Slavia, následně druhý den byla provedena fotodokumentace poškození určeným pracovníkem likvidace škod, který pracuje pro pojišťovnu. Pojišťovně jsem na základě jejích požadavků poskytl písemnosti, které pojišťovna vyžadovala. Následně jsem pojišťovně zasílal další zprávy, dle vývoje událostí. Policie svým prověřováním zjistila pachatele, který poškození vozidla způsobil tím, že napadl druhou osobu, kterou kopem na tělo poslal na mé zaparkované vozidlo. V rámci policejního šetření jsem se jako poškozený připojil k trestnímu řízení o náhradu způsobené škody ve výši 12.000 Kč, což jsem pojišťovně rovněž sdělil. Z pojišťovny se mnou vždy po zaslání nějaké písemnosti komunikoval jen automat… Později jsem učinil telefonický dotaz na stav řešení věci pojišťovnou – hovořil jsem jen s pracovníkem call centra, konkrétního pracovníka – likvidátora pojistné mé konkrétní pojistné události mi nespojili. Další asi 3 týdny se nic nedělo až do dne 7.12.2020, kdy jsem obdržel po více než třech měsících od nahlášení škody zprávu od likvidátora pojišťovny - viz tato zpráva:
"Dobrý den,
Vzhledem k tomu, že je pachatel vandalismu je známý, je třeba aby jste se připojil k trestnímu řízení, kde můžete uplatnit svůj nárok na náhradu škody.
S pozdravem Martin Kozlovský.
likvidátor LPU"
Vzhledem k tomu, že se domnívám, že postup pojišťovny v dané věci není správný – pojistné jsem řádně v minulosti hradil a uhradil jsem jej i na období 2020 – 2021, tedy jsem uhradil řádně i službu připojištění proti vandalismu, domnívám se, že pojišťovna nepostupuje v dané věci právně správně. Dle mého by měla poskytnout plnění pojistného a částku vyplaceného plnění pak v rámci trestního řízení uplatnit sama v rámci trestního řízení vůči pachateli.
Pokud by tomu tak nebylo, pak by dle mého laického názoru jakékoliv pojištění – připojištění postrádalo jakýkoliv smysl… V pojistných podmínkách DPP VAN 02/2016, které se týkají připojištění proti vandalismu, není nikde uvedeno, zda pojišťovna poskytuje plnění s ohledem na to, zda je pachatel známý, či neznámý. V článku č. 1 – bod č. 5 je uvedeno : Jediná podmínka je uvedena, že případ musí být nahlášen Policii ČR. V článku č. 9 bod č. 2 je uvedeno: Pojistné plnění bude vyplaceno až po obdržení rozhodnutí o ukončení nebo přerušení vyšetřování Policií ČR. Vyšetřování orgánu Policie ČR již bylo ukončeno a věc byla předána státnímu zástupci s návrhem na obžalobu. S ohledem na výše uvedené bych rád znal Vás právní názor na postup pojišťovny Slavia v dané věci. Zda je postup pojišťovny správný, když mne odkazuje abych si škodu řešil sám, když v rámci pojištění mám připojištěno poškození vandalismem do částky 30.000 Kč, kdy v pojistných podmínkách není nikde uvedeno – vymíněno, že se pojištění týká jen případů poškození, které je způsobeno jednáním neznámého pachatele. Pokud je můj právní názor správný a pojišťovna by mi měla poskytnout plnění pojistného, jak bych měl dále postupovat, jakým způsobem mám k tomuto pojišťovnu vyzvat. Předem děkuji a přeji hezký den. S pozdravem Leoš.
Komentáře vytvořeny pomocí CComment