Počet stránek ve webu: 48507

    1 1 1 1 1
    Pomohl Vám tento článek? Pokud ano, klikněte prosíme na 5 hvězdiček. Děkujeme! :)

    Rád bych se vzdělal v oblasti státní vyhlášky povinnosti nosit roušku v uzavřených prostorách. Byl jsem vykázán již z několika obchodů, státních instituci (úřad práce, aj.), protože jsem neměl zakrytá ústa rouškou. Již nedávno jsem diskutoval s kamarádem ohledně lidských práv a svobod a svobodného slova.

    Žijeme v demokratické zemi a doufám, že se nemýlím, ale podle mého má ústava vyšší právní moc než vyhláška daná státem v případě, že nouzový stav dále netrvá. Tzn. roušku si nevezmu a to z důvodu že nesouhlasím se současným nařízením vlády. Mohu za to být osočován? V případě, že mi některý ze zaměstnanců budovy brání v přístupu do ní? Předem děkuji za Vaši odpověď.

     

    Odpověď:

    Úvodem své odpovědi jsem nucen konstatovat, že Vaše právní stanovisko považuji za mylné a nesouladné s platnou právní úpravou (a to rovněž právní úpravou na ústavněprávní úrovni).
    Předně je nutné si uvědomit, že přestože nouzový stav netrvá, je stát oprávněn regulovat chování svých obyvatel, a to například i ve formě příkazu nosit v uzavřených prostorech roušku. V současné době jsou tyto povinnosti stanovovány Ministerstvem zdravotnictví ČR, a to ve formě mimořádných opatření dle zákona o ochraně veřejného zdraví.
    Konkrétně dle § 69/1 písm. i) ve spojení s § 80/1 písm. g) zákona o ochraně veřejného zdraví platí, že:
    - Ministerstvo zdravotnictví ČR je k ochraně a podpoře veřejného zdraví oprávněno nařizovat mimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku, pokud mají být provedena celostátně nebo na území několika krajů, a rozhoduje o jejich ukončení,
    - mimořádnými opatřeními při epidemii nebo nebezpečí jejího vzniku jsou (mimo jiné) zákaz nebo nařízení další určité činnosti k likvidaci epidemie nebo nebezpečí jejího vzniku.
    Dle § 69/2 zákona o ochraně veřejného zdraví pak platí, že:
    „Osoby jsou povinny se mimořádnému opatření podřídit. “
    Podrobení se mimořádným opatřením vydávaným Ministerstvem zdravotnictví ČR dle zákona o ochraně veřejného zdraví proto není otázkou svobodné volby či názoru, nýbrž se jedná o zákonnou povinnost (při jejímž porušení může vzniknout i odpovědnost za přestupek dle § 92n/1 písm. b) zákona o ochraně veřejného zdraví).
    K tomu, aby bylo Ministerstvo zdravotnictví ČR oprávněno vydávat mimořádná opatření s celostátní působností proto není zapotřebí, aby trval nouzový stav – postačí, existuje-li epidemická situace. Je totiž nutné striktně rozlišovat mezi nouzovým stavem, který se řídí krizovým zákonem (a v jehož rámci rozhoduje vláda ČR) a epidemickou situací, která opravňuje rozhodovat Ministerstvo zdravotnictví ČR, a to v mantinelech zákona o ochraně veřejného zdraví.
    Seznam aktuálně platných (a tudíž i závazných) mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví ČR naleznete zde:
    https://koronavirus.mzcr.cz/aktualni-opatreni/
    Jelikož ve svém dotazu zmiňujete i právní sílu ústavních právních předpisů, dovolím si stručný výtah z Listiny základních práv a svobod. Dle čl. 2/2 a čl. 4/1 a 3 Listiny základních práv a svobod platí, že:
    - státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví,
    - povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod,
    - zákonná omezení základních práv a svobod musí platit stejně pro všechny případy, které splňují stanovené podmínky.
    Je tedy zjevné, že postupuje-li Ministerstvo zdravotnictví ČR při vydávání mimořádných opatření dle výslovného zákonného zmocnění (což dokládám výše), je jeho postup souladný s ústavním pořádkem.
    _____________________________
    Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
    zákon č. 258/2000 Sb. , o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů
    zákon č. 240/2000 Sb. , o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)
    usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb. , o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky

    Nenašli jste odpověď na Váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 99 Kč. Odpověď obdržíte maximálně do 5 pracovních dnů. Poradit se s naším advokátem.

    Komentáře vytvořeny pomocí CComment

    Společný majetek manželů
    Rozvod manželství
    Vše o dědění a vydědění
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Výživné, alimenty - nejčastější dotazy

    Vymáhání dluhů, směnky

    Strašák jménem exekuce
    Osobní bankrot (konkurz), oddlužení (insolvence) - informace
    Trvalé bydliště
    Omezení, zbavení svéprávnosti
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Na co nezapomenout při stěhování