Počet stránek ve webu: 48507

    1 1 1 1 1
    Hodnocení 3.50 (2 hlasů)
    Výpověď z důvodu nenošení roušky - je to zákonný důvod výpovědi od zaměstnavatele?
    Pomohl Vám tento článek? Pokud ano, klikněte prosíme na 5 hvězdiček. Děkujeme! :)

    Pracuji v jedné nejmenované firmě. Aktuálně kvůli koronavirové krizi máme nařízené nošení roušek a 2m rozestupy již od jara. Museli jsme podepsat úpravu směrnic, které vyžadují až do odvolání tyto nové požadavky ze strany zaměstnavatele. Jsou místa kde se nedají dodržovat 2m rozestupy a v případě, že máme roušku pouze pod nos.

    Tak jsou po budově rozmístěný security, kteří si fotí naše ID karty a pokud se to opakuje 2x dostáváme vytýkací dopisy a po třech dopisech je ukončení. Máme zákaz pít na pracovišti, ale pouze v kantýnách, jelikož by jsme si museli sundat roušku. Můžu se nějak bránit? Má na toto zaměstnavatel právo? Jelikož práce v takovém prostředí je velice stresující a na každém kroku nás někdo kontroluje a napomíná. Jen pro upřesnění nepracujeme ve firmě, která musí mít nějaké speciální hygienické požadavky a nevyrábíme žádné léky ani zdravotnické potřeby. Děkuji Vám a přeji hezký den.

     

    Odpověď:

    Zaměstnavatel má povinnost zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci a přijímat opatření, která mají za cíl předcházet rizikům. Na pracovištích, kde nelze zajistit bezpečnost jinými způsoby, se zaměstnavatel po vyhodnocení rizik může rozhodnout pro nutnost používání ochranných prostředků dýchacích cest (roušek). Vždy se ale jedná o nejzazší prostředek prevence rizik.
    Zaměstnavatel by měl své rozhodnutí činit na základě dokumentace BOZP, jejíž součástí je seznam osobních ochranných prostředků zpracovaný na základě vyhodnocení rizik a konkrétních podmínek práce. Zaměstnavatel je povinen o těchto bezpečnostních opatřeních srozumitelně informovat zaměstnance, a umožnit projednání těchto opatření se zaměstnanci, jejich zástupci pro oblast BOZP nebo odborovou organizací, pokud je zřízena. Současně musí být vypracován detailní systém upravující podmínky používání ochranných pomůcek (distribuce, skladování, odpad apod.)
    Roušky jako ochranné pomůcky musí zaměstnavatel poskytovat zaměstnancům bezplatně a jejich poskytování nesmí být nahrazeno finančním plněním. V žádném případě tedy nemůže zaměstnavatel po zaměstnanci požadovat, aby si roušku opatřil sám.
    Ochranné prostředky zároveň nesmí ohrožovat zdraví zaměstnanců a zaměstnavatel by ve vztahu k prováděné práci měl případně přijmout další opatření, která by eliminovala ztížené pracovní podmínky zaměstnanců způsobené nošením roušek, například zavedením pravidelných přestávek na oddech, při kterých bude možné roušku odložit.
    Pokud podmínky nošení roušek na Vašem pracovišti neodpovídají těmto podmínkám a zaměstnavatel např. ohrožuje Vaše zdraví zákazem pít na pracovišti, pokud tento zákaz není odůvodněn konkrétním provozem, je možné obrátit se na místně příslušný inspektorát práce.

    Nenašli jste odpověď na Váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 99 Kč. Odpověď obdržíte maximálně do 5 pracovních dnů. Poradit se s naším advokátem.

    Komentáře vytvořeny pomocí CComment

    Společný majetek manželů
    Rozvod manželství
    Vše o dědění a vydědění
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Výživné, alimenty - nejčastější dotazy

    Vymáhání dluhů, směnky

    Strašák jménem exekuce
    Osobní bankrot (konkurz), oddlužení (insolvence) - informace
    Trvalé bydliště
    Omezení, zbavení svéprávnosti
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Na co nezapomenout při stěhování