Jsem zákazníkem společnosti Elyn, která se mimo jiné zabývá i výkupem přebytků z fotovoltaiky, kterou mám umístěnou na střeše svého RD. Marně se snažím, ukončit smlouvu kterou mám u nich vedenou. A to z důvodu minimálně navýšení správního poplatku ze 49 Kč na 99 Kč měsíčně, a dalších nevýhodných podmínek, ale s těmi jsem bohužel kdysi souhlasil. Ukončení je možné s tím, že nejdříve až za rok, nebo s pokutou 5.000 Kč. V posledním vyúčtování, které bylo vystaveno v prosinci 2024 (probíhá čtvrtletně) se účtovalo měsíční poplatek 49 Kč. Nikde jsem nepodepsal a ani bych s s navýšením měsíčního poplatku nesouhlasil, vždyť v nově navýšeném měsíčním poplatku mi na to prodej přebytku snad ani nevydělá a budu dotovat cizí firmu, za to že si ode mne "vezme" přebytky z FVE. Cena 0,4 Kč za 1 kwh a moje odhadované přebytky jsou ca 2.500 Kwh = za rok 1.000 Kč, které by mi měla společnost Elyn zaplatit, ale já bych měl společnosti zaplatit v měsíčních poplatcích zaplatit za rok 1.188 Kč. Po urgenci zrušení smlouvy z důvodu navýšení měsíčního poplatku mi bylo odepsáno, že to nelze, protože:
Dobrý den,
cena měsíčního poplatku byla změněna při prolongaci a není tedy možné smlouvu ukončit na základě změny ceny.
Přeci není možné jen tak si měnit výši měsíčního poplatku v automatické prolongaci smlouvy , když jsem k tomu nedal žádné stanovisko nebo ano? Již o této společnosti byla reportáž, v České televizi v Černých Ovcích, o jejich nefér jednání.
Moc děkuji za možnou radu a přikládám smlouvu uzavřenou se společností Elyn, v mém případě tarif "FIX". A také VOP podmínky, které jsem si vyžádal až při řešení problémů, čímž jsem si také vlastní vinou zavařil. V případě dotazů jsem samozřejmě k dispozici. Mají ty smlouvy chytře nastaveny, že si vlastně mohou dělat co se jim kdy zachce. Ještě mne napadá rozporovat VOP datované 1/2024, když smlouva byla uzavřena v lednu 2023, ale nemyslím si, že by to byl zásadní argument. Moc děkuji s pozdravem!
Obchodní právo, vztahy, smlouvy
Elyn navýšení měsíčního poplatku a zrušení smlouvy z tohoto důvodu
- Základní údaje
- Uložil(a): Mgr. J. Polesný (obč., obchod. právo)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zobrazení: 128
Elyn navýšení měsíčního poplatku a zrušení smlouvy z tohoto důvodu
Pomohl Vám tento článek? Pokud ano, klikněte prosíme na 5 hvězdiček. Děkujeme! :)
Odpověď:
Vaše smlouva obsahuje ustanovení o prolongaci a změně poplatku. Pokud jste smlouvu podepsali s automatickou prolongací a nebylo v ní uvedeno, že změna poplatků vyžaduje váš souhlas, je možné, že zvýšení poplatku je platné. Nicméně pokud vám nebylo o změně poplatku prokazatelně sděleno předem a neměli jste možnost smlouvu vypovědět bez sankce, mohlo by se jednat o jednostranně nevýhodnou změnu, kterou lze právně napadnout.
Jak postupovat:
- Ověřte ve smlouvě ustanovení o změně podmínek – pokud není výslovně uvedeno, že firma může zvyšovat poplatky bez vašeho souhlasu, lze změnu rozporovat.
- Vyžádejte si důkaz o oznámení změny – pokud vám zvýšení poplatků nebylo řádně oznámeno předem, můžete argumentovat, že nebyla splněna informační povinnost.
- Odkaz na nepřiměřené podmínky – pokud by smlouva obsahovala nepřiměřená ustanovení, mohla by být považována za neplatnou dle občanského zákoníku.
- Kontaktujte Českou obchodní inspekci (ČOI) či Energetický úřad – pokud máte podezření na nekalé obchodní praktiky, můžete podat podnět k šetření.
- Zvažte právní konzultaci – pokud firma odmítá ukončení smlouvy bez pokuty, můžete se obrátit na právníka nebo spotřebitelskou poradnu.
Pokud chcete, mohu pomoci formulovat výzvu k ukončení smlouvy s argumentací, že zvýšení poplatku bylo provedeno bez vašeho souhlasu a je neplatné.
Nenašli jste odpověď na Váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 99 Kč. Odpověď obdržíte maximálně do 5 pracovních dnů. Poradit se s naším advokátem.
Komentáře pod články slouží k okomentování stránky. Pokud chcete poslat dotaz našim právníkům, pokračujte ZDE. Do komentářů prosíme nevkládejte dotazy. Děkujeme.