Počet stránek ve webu: 48507

    1 1 1 1 1
    Pomohl Vám tento článek? Pokud ano, klikněte prosíme na 5 hvězdiček. Děkujeme! :)

    Moje dospělá dcera zakopla dne 15.9.2024 v prodejně obuvi o stoličku, kterou používají prodavači k sundávání krabic s obuví z vyšších regálů. V důsledku toho spadla a zlomila si obě lýtkové kosti na pravé noze. Pracovnicemi prodejny byla přivolána záchranka, která ji odvezla do úrazové nemocnice, kde následně byla ještě týž den operována.

    Dcera nemůže chodit a tedy nemůže vykonávat práci veterinární lékařky, nemůže řídit ani auto, které k výkonu práce potřebuje. Obrátili jsme se na zástupce prodejny se žádostí o náhradu ušlého výdělku a dalších škod, ovšem bylo nám odpovězeno, že je to její chyba, že stolička patří k vybavení prodejny a že tedy prodejna nic hradit nebude. S tímto nesouhlasíme, protože máme za to, že stolička neměla v prostoru pro zákazníky co dělat a že ji měla prodavačka po použití uklidit. Prosím proto o názor, zda je prodejna v právu či zda se máme bránit. Děkuji Doubravka.

     

    Odpověď:

    Sama skutečnost, že stolička patří k vybavení prodejny, nic neznamená. Provozovatel předmětné prodejny by měl vzít na zřetel § 2900 a § 2901 občanského zákoníku, které zakotvují tzv. generální prevenční povinnost (tedy povinnost každého chovat se tak, aby byla rizika vzniku škod minimalizována). Dle těchto ustanovení konkrétně platí, že:
    „Vyžadují-li to okolnosti případu nebo zvyklosti soukromého života, je každý povinen počínat si při svém konání tak, aby nedošlo k nedůvodné újmě na svobodě, životě, zdraví nebo na vlastnictví jiného. “
    „Vyžadují-li to okolnosti případu nebo zvyklosti soukromého života, má povinnost zakročit na ochranu jiného každý, kdo vytvořil nebezpečnou situaci nebo kdo nad ní má kontrolu, anebo odůvodňuje-li to povaha poměru mezi osobami. Stejnou povinnost má ten, kdo může podle svých možností a schopností snadno odvrátit újmu, o níž ví nebo musí vědět, že hrozící závažností zjevně převyšuje, co je třeba k zákroku vynaložit. “
    Provozovatel prodejny, resp. jeho zaměstnanci, je tedy povinen chovat se tak, aby pokud možno nedocházelo ke škodám – tzn. například pomocí výstražné cedule upozorňovat na čerstvě umytou a dosud kluzkou podlahu, uskladňovat zboží tak, aby nehrozil jeho pád či kupříkladu odstraňovat předměty z uliček mezi regály tak, aby nehrozilo zakopnutí o ně.
    Dojde-li k porušení této zákonné prevenční povinnosti a vznikne-li v přímé souvislosti s tímto porušením škoda, může vzniknout odpovědnost za ni (§ 2910 občanského zákoníku).
    Dle mého názoru lze tedy odpovědnost provozovatele dané prodejny za újmu na zdraví Vaší dcery dovodit. Nebude-li dohoda s provozovatelem obchodu možná, nezbude Vaší dceři, než se v této věci obrátit s žalobou na soud. Pro učinění tohoto kroku doporučuji Vaší dceři využít služeb advokáta:
    www.advokatikomora.cz
    (a to advokáta zabývajícího se oblastí občanského práva). S jeho pomocí může Vaše dcera vyčíslit újmu na svém zdraví a obrátit se na provozovatele obchodu s předžalobní výzvou. Nebude-li smírné vyřešení sporu možné ani poté, nezbude, než se obrátit přímo na soud.
    Veškerou komunikaci s provozovatelem obchodu je samozřejmě vhodné vést písemně (alespoň e-mailem) a shromažďovat veškeré důkazy o vzniku újmy na zdraví, jejím rozsahu, vynaložených nákladech apod.
    ____________________________
    Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
    zákon č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník

    Nenašli jste odpověď na Váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 99 Kč. Odpověď obdržíte maximálně do 5 pracovních dnů. Poradit se s naším advokátem.

    Komentáře vytvořeny pomocí CComment

    Společný majetek manželů
    Rozvod manželství
    Vše o dědění a vydědění
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Výživné, alimenty - nejčastější dotazy

    Vymáhání dluhů, směnky

    Strašák jménem exekuce
    Osobní bankrot (konkurz), oddlužení (insolvence) - informace
    Trvalé bydliště
    Omezení, zbavení svéprávnosti
    Proč se nevyplatí ignorovat dopisy

    Na co nezapomenout při stěhování