Do novostavby rodinného domu jsem koupil okna i s montáží od Dodavatele Well okna. Dva týdny po instalaci jsem objevil vady a tyto 11.11.2024 reklamoval. Jednalo se o vícenásobné vady na zasklení jednoho okna, některé jsem vyfotil a poslal Dodavateli. 15.11. dodavatel přeposlal vyjádření subdodavatele zasklení, že reklamaci neuznává. Nebyla dodržena norma posuzování kvality skel ČSN-EN-1279-1. Dodavatel oken žádné své vyjádření nepřipojil. Já jako zákazník normu neznám a nemohu ji aplikovat při hodnocení vady. Proto jsem vyjádřil nespokojenost s neuznáním reklamace a vyzval dodavatele, aby vyslal někoho zhodnotit vady na místě a toto několikrát urgoval, bez úspěchu. Dodavatel 20.11. poslal fakturu na doplacení zbývající částky, v poznámce byla věta o pozastávce 10.000 Kč kvůli reklamaci. Z této poznámky i z telefonátů s dodavatelem jsem pochopil, že výtku neuznání reklamace uznali a případ přezkoumají. Doplatil jsem cca 106.000 Kč, částku 50.000 Kč jsem dle §2108-89/2012 Sb. nedoplatil, dokud nebude reklamace vyřízena. Vycházel jsem z vlastního odhadu o ceně okna, (de)montáže a dopravy - svůj způsob výpočtu částky jsem Dodavateli sdělil.
Dodavatel nijak nereagoval, předpokládal jsem, že je vše v pořádku. 11.12.2024 uplynulo 30 dní na vyřízení reklamace. Dodavatele jsem opět vyzval k vyřešení reklamace a ke kompenzaci za prodlení, jinak využiji práva odstoupit od smlouvy kvůli nedodržení lhůty k reklamaci.
Odpověď dodavatele byla taková, že subdodavatel zasklení reklamaci neuznal, ale společně se dohodli, že sklo dodají začátkem roku 2025. Toto jsem pochopil, že reklamace byla nakonec uznána. Jejich vztahy mě nezajímají, já mám smlouvu jen s dodavatelem oken.
V lednu 2025 mi dodavatel oznámil termín výměny 13.1.2025 nebo 17.1.2025 Toto nebylo možné, protože od 13.11.2025 do 31.1.2025 probíhalo nahazování omítek a všechna okna byla zakrytá - výměna skla by nebyla možná. Informoval jsem Dodavatele s žádostí, ať se ozve začátkem února.
Odpovědí ze strany Dodavatele byl požadavek k doplacení částky 50,000Kč + úroky z prodlení a vyhrožování právníky.
Kontroval jsem, že vady na díle nejsou odstraněny a zaplatím až budu mít celé dílo dodané bez závad. Dodavatele jsem informoval, že budu vyžadovat naopak kompenzaci za termín mezi 12.12.2024 a 13.1.2025, od uplynutí lhůty na reklamaci po první nabídnutý termín. Reakce přišla - předžalobní výzva o doplacení částky i s úroky a vyjádření jednatele Dodavatele, že reklamace nikdy uznána nebyla a výměnu skla nabídli z vlastní vůle. Shrnu, s čím mám problém: Dodavatel odmítl poslat na místo svého zástupce, který by posoudil oprávněnost reklamace. Vycházeli pouze z fotografie, kterou odmítli kvůli formalitě (nedodržení normy) a vůbec se nezaobírali tím, zda by vada byla uznatelná, kdyby norma pro zkoumání vad dodržena byla. Z principu nelze vyfotit na průhledném skle vadu, aby toto odpovídalo normě, navíc jsem nepředpokládal, že budou při reklamaci vycházet pouze z mé fotky. Za mě Dodavatel nedostál svým povinnostem při vyřizování reklamace, protože
1) k posouzení vady použil pouze ilustrační a nevyhovující fotografii bez toho, aby reklamovaný výrobek viděl naživo.
2) nejdříve subdodavatel reklamaci neuznal, po námitce se Dodavatel tvářil, že ji uznal a po dalším měsíci opět říká, že neuznal -> Nemám žádný formální protokol o reklamaci, jen emailovou komunikaci.
Prosím o radu:
1) Pokud Dodavatel okno naživo neviděl a přesto reklamaci neuznal, postupoval v souladu se zákonem, nebo má povinnost výrobek prozkoumat naživo?
2) Pokud dodavatel nevyřídil reklamaci dle zákona, jsem v právu s dočasným zadržováním doplatku, dokud reklamaci dostatečně neposoudí (nehledě na výsledek posouzení)?
3) Pokud jsem v právu a Dodavatel bude muset reklamaci buď uznat, nebo neuznat na základě osobního prozkoumání výrobku, můžu chtít kompenzaci za nedodržení reklamační lhůty? Byla by ve výši, jako praví Dodavatelovy obchodní podmínky, tedy 0,05% denně z CELKOVÉ částky za materiál, nebo jen z ceny tohoto konkrétního okna? Nebo ještě jinak?
4) Případně je zde něco, co bych měl vědět/vyvarovat se?
Děkuji!