V případě zboží zakoupeného před 1.1.2014 se aplikuje ještě stará úprava odpovědnosti za vady zboží daná zákonem číslo 40/1964 Sb. občanským zákoníkem (dále jen jako „OZ“).
Zákon ve svém ustanovení § 622 odst. 1 OZ stanoví, že: „jde-li o vadu, kterou lze odstranit, má kupující právo, aby byla bezplatně, včas a řádně odstraněna, a prodávající je povinen vadu bez zbytečného odkladu odstranit. Není-li to vzhledem k povaze vady neúměrné, může kupující požadovat výměnu věci, nebo týká-li se vada jen součásti věci, výměnu součásti. Není-li takový postup možný, může kupující žádat přiměřenou slevu z ceny věci nebo od smlouvy odstoupit. “
Dále dle § 622 odst. 2 OZ: „jde-li o vadu, kterou nelze odstranit a která brání tomu, aby věc mohla být řádně užívána jako věc bez vady, má kupující právo na výměnu věci nebo má právo od smlouvy odstoupit. Ta samá práva přísluší kupujícímu, jde-li sice o vady odstranitelné, jestliže však kupující nemůže pro opětovné vyskytnutí vady po opravě nebo pro větší počet vad věc řádně užívat. “
Následně § 622 odst. 3 OZ uvádí, že: „jde-li o jiné vady neodstranitelné a nepožaduje-li výměnu věci, má kupující právo na přiměřenou slevu z ceny věci nebo může od smlouvy odstoupit. “
V případě Vaší třetí reklamace stejné vady máte právo odstoupit od smlouvy a zároveň nárok na vrácení peněz.
To samé platí v případě, že se vada projeví během prvních šesti měsíců od převzetí věci, má se za to, že vada existovala již v době převzetí, pokud prodávající neprokáže opak. Jako spotřebitel máte v takovém případě právo požadovat bezplatné odstranění vad, nebo výměnu vadného zboží za nové zboží.
Doporučuji tedy v případě, že vadné zboží reklamujete do šesti měsíců od koupě, abyste svůj požadavek na bezplatnou opravu či výměnu zboží za nové sdělila ihned při uplatnění reklamace u prodejce, až v případě, že Vámi zvolený postup nebude možný, budete moci uplatnit nárok na vrácení peněz.
Komentáře vytvořeny pomocí CComment